fbpx

Miltä näytti koronavuosi Auto Aatamilassa?

2021 autokaupan trendit

Suomalaiset ostavat autonsa käytettyinä ja yhä useammin verkosta. Siksi myös me Auto Aatamilassa olemme ottaneet koronavuoden aikana ison askeleen kohti digitaalista autokauppaa sekä muita nykyaikaisia autokaupan vaatimuksia. Olemme panostaneet entistä enemmän ostokokemuksen sekä palvelun laatuun sekä luotettavuuteen. Haluamme, että asiakkaan olo on varma ja kauppatapahtuma helppo, oli kyseessä sitten digitaalinen tai myymälässä tapahtuva autokauppa.

Miten vaihtoautokaupan trendit ovat muuttuneet koronavuoden aikana?

1. Kivijalkamyymälään tulevista asiakkaista moni haluaa varata ennakkoon tapaamisajan, mutta usein kuitenkin tavanomaisten aukioloaikojen ulkopuolella.

Joustavuus on tärkeä osa nykyaikaista palvelua. Asiakas edellyttää autokaupan tekemisen olevan asiantuntevaa, luotettavaa ja vaivatonta. Siksi henkilökohtainen palvelu on edelleen monille autokaupoilla tärkeä asia. Meillä jokaista asiakasta palvellaan asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioiden, ketään vähättelemättä tai mitään olettamatta.

2. Auton oston tulee olla helppoa.

Nykyaikainen asiakas haluaa auton oston olevan helppoa. Siksi meillä tästä ei tingitä. Toimintaa on kehitetty viimeisen vuoden sisällä entistä monipuolisempaan ja nyt meiltä voit ostaa auton niin myymälässä kuin digitaalisesti. Tavasta huolimatta ostajan turva on aina kunnossa; autoon tutustutaan kuvien, videon sekä puhelinsoittojen avulla. Viime vuonna käytiin asiakkaan kanssa jopa koeajolla etänä videoyhteyden avulla! Kaupat myös viimeistellään rekisteröintejä ja vakuutuksia myöten verkossa. Mieluinen ajopeli toimitetaan tarvittaessa aina myös kotiovelle.

3. Koronavuonna käytettyjen autojen kysyntä kasvoi

Vaikka autokauppa sakkasi koronavuoden aikana, vaihtoautojen kysyntä kasvoi noin 1,4 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kun uusien autojen maahantuontia ei voitu taata ja toimitusajat kasvoivat totutusta, suomalaiset ostivat käytettyjä autoja. Vuoden 2020 aikana omistajaa vaihtoi reilut 644 590 käytettyä autoa. Myös kotimaan matkailu yleistyi, mikä aiheutti kasvavaa kysyntää koronaturvallisessa ja ketterässä tavassa matkustaa.

“Seuraamme tarkasti autoalan teknistä kehitystä, jotta pystymme tukemaan asiakkaitamme ostovalinnoissa mahdollisimman hyvin. Asiakkaat ostavat auton omaan tarpeeseensa, me puolestamme myymme auton asiakkaan tarpeeseen.”

4.  Muuttuva autotekniikka hämmentää ja lisää autokaupan monimuotoisuutta

Polttomoottori, sähköauto, kevythybridi vai Plug-in-hybridi? Autojen moottoritekniikoihin on tullut paljon vaihtoehtoja – ja paljon myös värikästä markkinointipuhetta. Markkinointiviestinnän sateenvarjona ympäristöystävällisyys ja vähäpäästöisyys eivät avaa koko totuutta. Tavallinen autonostaja on helposti ymmällään. Kulunut pakkastalvi näytti toteen senkin, että Suomen oloissa uuteen tekniikkaan voi liittyä monta muttaa; paukkupakkaset ja lumimyräkät toivat haasteita autoilijan arkeen. Nyt autokaupassa onkin entistä tärkeämpää, että automyyjä tuntee erilaiset vaihtoehdot kuin omat taskunsa. Myös ympäristönäkökulmat ja vähäpäästöisyyden vaade on ehdottomasti otettava huomioon, jotta nykyaikaisen asiakkaan toiveita voidaan kuunnella.

Auto Aatamilasta löydät laadukkaat vaihtoautot joka lähtöön. Tervetuloa tutustumaan myymälään Raatekankaalle tai netin vaihtoautoluettelossa.