Vuosikymmenten aikamatka Aatamilan kyydissä

Auto Aatamilan miljoonamittariin on 40 vuodessa kertynyt kilometri poikineen. On ollut ylä- ja alamäkiä, huimia kiihdytyksiä ja äkkipysähdyksiä siinä missä tasaista matkantekoakin. Juha Aatamila perusti yrityksen vuonna 1977. Vuoden 1998 alussa tehdyn yrityskaupan jälkeen joensuulaisen vaihtoautoliikkeen ohjauspyörää on käännellyt Kalle Aatamila. Matkanteossa vahvana navigaattorina toimii vaimo Mia Aatamila.  Autokauppa on 40 vuodessa kokenut totaalisen muutoksen.

”Öljykriisi 1970-luvun alkupuolella säikäytti, vaikka vahvan idänkaupan ansiosta energiakriisi olikin Suomen taloudelle lopulta kasvupyrähdys. Neuvostoliittoa johti Breznev, Yhdysvaltoja Carter, Suomea Kekkonen. Uusinta uutta olivat taskulaskin ja C-kasetti. Suomen myydyin auto oli Lada.”

Vaihtoautojen suosikki Saab 96

Jostain se on aloitettava, tuumasi Juha ”Jussi” Aatamila ja osti Ramblerin. Elettiin vuotta 1967. Pari päivää myöhemmin Aatamila oli jo myynyt jenkkiauton uudelle omistajalle. Siihenastisen uransa tekstiilikaupan myyntityössä tehneen miehen sydän sykki autokaupalle. Vaatebisnes jäi, ja Juha Aatamila aloitti kokopäiväisen autokauppiaan uransa toiminimellä vuonna 1977.

– Joensuun Sepänkatu 2 A – siinä se oli autokauppa lähellä kerrostalokotiamme. Autotuonti vapautui Suomessa vuonna 1962. 1970-luvulla maa alkoi vaurastua. Uusien autojen toimitusajat olivat pitkiä, ja käytetyistä autoista oli pulaa, Jussi Aatamila muistelee.

Aatamilalla oli synnynnäinen verkostoitumisen taito. Pian korviin kiiri tieto, että Scan Autolle on palautunut useampi tuhat leasing-autoa. Tuohon aikaan leasing oli kuningasbisnes, jota Suomessa hallitsivat Scan Auto ja Shell.

– Leasing-kalusto oli hyvää – autolla oli ajettu kolme vuotta, kilometrejä oli kertynyt maksimissaan 120 000. Vuosien kuluessa ostimme tuhansia leasing-autoja ja myimme ne eteenpäin.

Vaihtoautokauppa starttasi vikkelästi, vetoapua tarjosi kiihtyvä inflaatio.

– Etupäässä Saabeja ne leasing-autot olivat – työsuhdeautoja ja valtion virkamiesten autoja. Saab 96 oli hirveän suosittu. Etuvetoinen, 15-tuumaiset renkaat, hyvät ajo-ominaisuudet kehnoillakin teillä. Niitä oli helppo myydä.

”1980-luvulla Neuvostoliitossa puhalsivat uudet tuulet, glasnost ja perestroika. Englannissa vallankahvaan tarttui Margaret Thatcher, Suomessa siirryttiin Mauno Koiviston aikaan. Keksittiin CD-levyt, harvoilla onnekkailla oli jo matkapuhelinkin. Mobira Talkman painoi viitisen kiloa. Vuonna 1985 Suomessa rikottiin 1,5 miljoonan rekisterissä olevan henkilöauton raja.”

Hyvä kello kauas kuuluu!

Jussi Aatamila ahkeroi autokaupassaan pitkää päivää. Ei ollut lainkaan tavatonta, että kotiovella asiakas koputteli vielä iltakymmeneltä. Kauppamies kun sielultaan oli, asiakkaita palveltiin kelloon katsomatta.

– Kerrankin ovikello soi tosi myöhään. Ovella oli kaksi nuorta miestä, kysyivät Aatami & Jussia. Ajattelin ensin, että onko tämä joku pila. Selvisi, että Rääkkylästä yksi maatalon emäntä oli neuvonut, että minulta kannattaa Saabia tulla kyselemään.

Jussi Aatamilan toinen tarina on oivallinen esimerkki siitä, miten kauas hyvä kello kuuluukaan ja että hyvä palvelu voi olla markkinointioperaatioista parhain.

– Olin myynyt yhdelle pojalle auton. Pari viikkoa myöhemmin laturi oli mennyt rikki. Poika tuli kyselemään neuvoa, mistä uuden laturin voisi ostaa. Neuvoin paikan ja sanoin, että minä käyn sitten sen laturin maksamassa. Se teko poiki sittemmin paljon lisää autokauppoja, sana levisi nopeasti.

”1990-luvulla Suomi vajosi pankkikriisiin. Seurauksena oli konkurssien suma ja suurtyöttömyys. Neuvostoliitto romahti ja sen myötä Suomen idänkauppa. Lohtua toivat Mika Häkkisen formulamestaruus ja Suomen MM-kiekkokulta. Nokia esitteli ensimmäisen digitaalisen GSM-puhelimensa. Lama romahdutti autokaupan, vuonna 1993 uusia henkilöautoja rekisteröitiin vain noin 55 000 kappaletta.”

Rakastettuni!

Kalle Aatamila oli seurannut isä-Jussin kauppamiehen otteita jo pikkupojasta lähtien. Vaikka isä jossain vaiheessa vähän toppuutteli innostusta alalle, Kallelle valinta oli lopulta selvä.

– Parikymppisenä tulin armeijan ja kauppaopiston jälkeen kuukausipalkalla taloon töihin. Paperihommia, rekisteröintiasioita, autojen katsastuksia ja siirtoja – siitä aloitettiin.

Lama 1990-luvun alussa oli melkoinen pysähdys myös nuorelle autokauppiaalle. Mian kanssa jo nuoresta yhtä pitänyt Kalle oli yhdessä Mian kanssa juuri ehtinyt ottaa ison asuntolainan yhteistä kotia varten. Kun kuukausi meni ilman yhtään autokauppaa, mietteliääksi veti positiivisenkin miehen. Vaan sitten tapahtui yllättävä täyskäännös.

– Ovesta asteli sisään venäläinen mies, jolla oli työprojekteja Joensuun yliopistolla. Hän oli innostunut pienestä sivubisneksestä. Oli kuullut meistä hyvää ja totesi, että hänellä on tiedossa muutamiakin auton ostajia.

Kyse oli venäläisasiakkaista heti tuossa rajan takana. Neuvostoliiton romahdettua raja aukesi ja Ladojen kysyntä Venäjällä oli valtaisaa. Kalle Aatamilan mukaan seuraavat pari vuotta hän kiersi Suomea ympäriinsä ostamassa käytettyjä Ladoja. Sana ”lada” tarkoittaa muuten venäjän kielessä ”rakastettua”.

– Silloin Joensuussakin monen kaupan ulko-ovella oli kyltti, että sisään pääsee vain yksi venäläinen kerrallaan. Venäläisiä kohdeltiin huonosti, minä näin asian vallan toisin.

Ladojen metsästys kävi kuumana. Autojen ostaminen oli työlästä hommaa – autokauppiaan matkamittariin kertyi vuodessa hyvinkin 100 000 kilometriä ja puhelinlaskut olivat pilvissä. Parhaimmillaan Aatamilan autokaupan pihassa oli kerralla yli 30 käytettyä Ladaa. Kauppoja itärajan yli oli viikoittain.

– Niitä Ladoja etsi moni muukin. Kerran keksimme, että soitetaanpas Ahvenanmaalle, josko sieltä löytyisi myytävää. Niin me tulimme ostaneeksi kaikki Ahvenanmaan Ladat.

Käytettyjen Ladojen kauppa ja venäläisasiakkaat pelastivat Aatamilan. Ylipäätään suomalaiset saivat uudestaan kiinni tulevaisuuden uskostaan vuosikymmenen puolivälissä.

– Itselleni on jäänyt mielikuva, että vuoden 1995 kiekkokulta oli jonkinlainen käännekohta. Siinä vaiheessa jonkinlainen tulppa irtosi ja ihmiset rupesivat katsomaan valoisammin tulevaisuuteen.

”2000-luvulla keskiöön nousivat terrorismi, ilmastonmuutos ja ekologiset valinnat. Suomi liittyi euroon. Vuoden 2008 pankkikriisi alkoi Yhdysvalloista ja levisi kansainväliseksi taantumaksi. 2000-luvun vahva talouskasvu päättyi myös Suomessa. Uusien autojen kauppa sakkasi. Vuonna 2017 ensirekisteröidään arviolta 120 000 autoa, kun autokannan terve uusiutuminen edellyttäisi noin 150 000 uuden auton vuotuista myyntiä.”

Kymmen vuoden nousukausi

– Ajanjakso vuodesta 1997 vuoteen 2007 oli Auto Aatamilalle huikean hyvää aikaa. Käytettyjä autoja myytiin vuodessa noin 500. Työpäivät olivat ympäripyöreitä, mutta nuoruuden innolla jaksoin eteenpäin, Kalle Aatamila muistelee.

Nuorimies jaksoi, mutta Jussi Aatamilalle uupumus ja terveyshuolet kävivät ylivoimaisiksi. Vuonna 1997 hän vetäytyi puoleksi vuodeksi yrityksen pyörittämisestä. Päävastuu autokaupasta siirtyi Kallelle.

Lepo ja rauhoittuminen tekivät tehtävänsä, mutta aika sukupolvenvaihdokselle oli kypsä. Jussi Aatamila myi autokaupan Kalle Aatamilalle 1. tammikuuta 1998.

Vuonna 2001 Auto Aatamila investoi nykyisiin toimitiloihinsa Joensuun Raatekankaalla. Kun Kallen ja Mian pojat Lauri ja Leo varttuivat kouluikään, Mia Aatamila otti entistä enemmän roolia autoliikkeessä. Hän kouluttautui sopimusrekisteröijäksi ja vastaa lujalla otteella Auto Aatamilan toiminnan kehittämisestä sekä myös markkinointiin ja imagoon liittyvistä asioista.

– Vuonna 1997 olimme ensimmäisiä autoliikkeitä Suomessa, jolla oli omat nettisivut. sekä edistyksellisesti ajan tasalla oleva vaihtoautoluettelo. Takavuosina hyvin toiminutta lehti-ilmoittelua olemme radikaalisti vähentäneet. Käytettyjen autojen kauppa on sähköistynyt. Sähköiset verkkopalvelut ja sosiaalinen media ovat tätä päivää, Mia Aatamila tietää.

Digitalisaation ja kehityksen aallonharjalla Aatamila aikoo edetä jatkossakin, mutta työtä se vaatii. Kalle Aatamilan työpäivässä se edellyttää tuntien läsnäoloa verkkopalveluissa ja somessa, herpaantumatonta tarjonnan ja hintojen seurantaa ja nopeaa reagointikykyä.

Renkaanpotkijoita autokaupan pihassa ei enää näe. Asiakkaat Hangosta Rovaniemelle tekevät vertailuja ja valintoja netissä. Kun kiinnostava auto löytyy, kohdetta tullaan katsomaan pitkienkin matkojen takaa. Auto Aatamilassa myytävien autojen kattaus on tarkoin valikoitu ja huolellisesti myyntikuntoon viimeistelty.

– Tarjolla on laatumerkkejä, rahoitusvaihtoehtoja sekä luonnollisesti autokauppaan liittyvät paperityöt alusta loppuun. Tarvittaessa toimitamme autot asiakkaalle perille saakka.

Menestyksen kulmakiviä pohtiessaan Mia Aatamila nostaa ykköseksi hyvän palvelun ja laadun merkityksen. Tuttuja arvoja Auto Aatamilan jokaiselta vuosikymmeneltä.

Teksti: Sirkka-Liisa Aaltonen